Sans-serif

Aa

Serif

Aa

Font size

+ -

Line height

+ -
Jasne
Ciemne
Sepia

SRXIIW: Nie zawsze było pięknie… (703 – 640)

Po ponad 9 miesiącach, nadszedł czas na właściwy restart tej serii. Zapraszam do lektury pierwszego artykułu, w którym przedstawiam swój Subiektywny Ranking XXI wieku!

Po ponownym zebraniu wszystkich utworów, które pojawiły się w ciągu ostatnich 18 lat na Eurowizyjnej scenie, licznik zatrzymał się na pokaźnej liczbie 703 piosenek. Oznacza to oczywiście, iż w kolejno 16 epizodach tworzących ten cykl – będziecie mogli odnaleźć dokładnie tyle kompozycji. O tym jakimi zasadami będzie rządzić się ta seria oraz kiedy możecie spodziewać się publikacji kolejnych tekstów: wspomniałem we wprowadzeniu. Możecie przeczytać je po kliknięciu TUTAJ. Jak podpowiada logika, rozpoczynamy od największych koszmarków i nieporozumień, aby móc za tydzień zbliżać się coraz szybciej do utworów o drastycznie większej wartości artystycznej!

UWAGA: W zależności od szybkości waszego internetu, zawartość zakładek może ładować się max. do 20 sekund.

Lokaty 703 - 700
703.Austria10 PKT (2/2/2/2/2) TrackshittazWoki Mit Deim Popo | Baku (2012)

Uzasadnienie: Jeśli ta piosenka miała być humorystycznym wygłupem to zabrakło jej jakiejkolwiek śmieszności. Jeśli zaś miała być nowoczesnym kawałkiem… to zabrakło jej wszystkiego, co możliwe. Prawdziwa tragedia, wyróżniająca się negatywnie nawet na miernym poziomie całej edycji, którą oglądaliśmy w Baku.

702.Finlandia14 PKT (7/2/1/2/2) Pertti Kurikan NimipäivätAina Mun Pitää | Wiedeń (2015)

701.San Marino15 PKT (3/3/3/3/3) Valentina MonettaThe Social Network SongBaku (2012)

700.Izrael15 PKT (3/3/3/3/3) PingPongSameach | Sztokholm (2000)

Uzasadnienie: Początek XXI wieku stawiał trudne warunkowi artystycznemu rozwojowi Konkursu Piosenki Eurowizji. Nie wierzycie? Obejrzyjcie i posłuchajcie występ reprezentantów Izraela! Absolutnie tandetna oraz wtórna melodia, połączona z dramatycznie amatorskimi wokalami i zabawnie ułomną choreografią może po latach budzić jedynie politowanie. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że Europa nie popadła w zachwyt również świeżo po tej prezentacji, gdyż PingPong zajęli w finale 22 pozycję (trzecią od końca).

Lokaty 699 - 680
699.Serbia21 PKT (3/6/6/3/3) Bojana StamenovBeauty Never Lies | Wiedeń (2015)

Uzasadnienie: Wszystko, co związane z tym występem oraz piosenką można podsumować magicznym słowem – kicz. Przerysowany staging, fatalnie wyglądająca wokalistka oraz infantylny tekst stworzyły dla mnie zdecydowanie najgorszą Serbską propozycję. Trudno będzie komukolwiek przeskoczyć ten poziom!

698.Armenia22 PKT (4/4/4/6/4) EmmaBoom Boom | Düsseldorf (2011)

697.Macedonia22 PKT (6/6/2/4/4) KaliopiDona Sztokholm (2016)

696.Izrael25 PKT (5/5/5/5/5) Sarit HadadLight A Candle | Talinn (2002)

695.Hiszpania25 PKT (5/5/5/5/5) David CiveraDile Que La Quiero | Kopenhaga (2001)

694.Litwa26 PKT (5/6/4/6/5) Vilija MatačiūnaitėAttention | Kopenhaga (2014)

Uzasadnienie: Litwini mają ogromne doświadczenie w stawianiu na Eurowizyjne skrajności. Ich preselekcyjna telenowela przywiodła na scenę w Wiedniu sympatyczną artystkę, z niebywale topornym dubstepowym potworkiem. Na szczęście awansu do finału wtedy nie było, ale wykrzykiwane Attention oraz przed refrenowe I’m gonna gonna make you fall, dam dam dara dam dam on your knees dalej potrafi mi się przypomnieć w nocnych koszmarach.

693.Chorwacja26 PKT (5/5/5/6/5) DariaCelebrate Düsseldorf (2011)

692.Wielka Brytania26 PKT (5/5/6/5/5) ScoochFlying The Flag (For You) | Helsinki (2007)

Uzasadnienie:Wielka Brytania potrafi co jakiś czas nas szczerze zadziwiać, jednak w większości przypadków niestety negatywnie. Kiczowate Flying The Flag (For You) jest tego żywym przykładem i przysparza ogromnych problemów egzystencjalnych. Nijak słuchać tej utrzymanej w stylistyce taniego disco-popu kompozycji, tak samo, jak zresztą oglądać szopkę pierwotnie dopasowaną do tytułu, a finalnie prawdopodobnie niezamierzenie kpiąca ze stewardess oraz pilotów samolotów.

691.Niemcy27 PKT (5/5/7/5/5) Corinna MayI Can’t Live Without Music | Talinn (2002)

690.Francja28 PKT (5/6/5/6/6) Angunn – Echo (You & I) | Baku (2011)

689.Dania28 PKT (6/6/6/5/5) DQ – Drama Queen | Belgrad (2007)

688.Grecja29 PKT (8/3/5/8/5) Eleftheria Eleftheriou – Aphrodisiac | Baku (2012)

687.Rumunia29 PKT (5/6/6/6/6) Paula Seling & Ovi – Miracle | Kopenhaga (2014)

Uzasadnienie: Powrót tego duetu był dla mnie skrajnym rozczarowaniem. Utwór Miracle nie dorastał do pięt kompozycji, która podbiła serca wielu fanów Eurowizji w 2010 roku. Stąd absolutnie odtwórczą melodię, piekielnie rozciągane wokale i przeciętny tekst ochrzciłem mianem Nightmare. Jestem pewien, że taki tytuł lepiej oddawałby finalny efekt!

686.Słowenia30 PKT (5/6/7/6/6) Lea SirkHvala, ne! | Lizbona (2018)

685.Grecja30 PKT (7/6/5/6/6) Michalis Rakintzis – S.A.G.A.P.O. | Talinn (2002)

Uzasadnienie: Gorące reakcje publiki w Talinnie które słychać w trakcie oglądania występu zaskakują. Oda do komputera w rytmie dwóch syntezatorów, uzupełniona o zupełnie minięte z nutami wokale – tylko umacnia w chęci wyjścia gdzieś na spacer. Może to był podprogowy cel?

684.Bułgaria30 PKT (6/5/8/4/7) Sofi Marinova – Love Unlimited | Baku (2012)

683.San Marino30 PKT (9/5/8/4/4) Jessika & Jennifer BreningWho We Are | Lizbona (2018)

682.Łotwa30 PKT (6/6/6/6/6) Arnis Mednis – Too Much | Kopenhaga (2001)

681.Wielka Brytania30 PKT (6/6/6/6/6) Jemini – Cry Baby | Ryga (2003)

680.Szwajcaria30 PKT (6/6/6/6/6) Francine Jordi – Dans Le Jardin De Mon Ame | Talinn (2002)

Uzasadnienie: To będzie jak dotąd najmniej kąśliwy komentarz ze wszystkich napisanych. Jeśli ktoś kocha piszczący głos oraz kompletnie przewidywalne balladowe aranżacje – będzie propozycją Szwajcarii zachwycony. Jeśli ktoś ma już córkę/siostrę/kuzynkę/wnuczkę (niepotrzebne skreślić), która podobne popisy wokalne urządza mu za darmo codziennie – powinien ten wykon omijać szerokim łukiem! PS. Szlachetny język francuski nic tutaj nie pomaga… PS 2. Serio!

Lokaty 679 - 660
679.Bośnia & Hercegowina31 PKT (7/8/7/4/5) Deen – On The Disco | Stambuł (2004)

678.Litwa31 PKT (7/6/4/7/7) Fusedmarc – Rain Of Revolution | Kijów (2017)

Uzasadnienie: Wracamy na Litwę, gdzie preselekcyjne rezultaty czasami bardzo trudno docenić. Śladami swojej koleżanki sprzed 3 lat poszedł duet Fusedmarc, tworząc piosenkę, która nie posiada żadnego kompozycyjnego celu i na dodatek uzupełniając ją o straszliwe jęki wokalistki… której trzeba oddać niebywały zmysł wyczucia kamery. To bez wątpienia było 50 Faces of Fusia (pozdrowienia dla Oli Wąsek, która opatentowała ten pseudonim)

677.Bośnia & Hercegowina31 PKT (10/7/4/5/5) Nino Pršeš – Hano | Kopenhaga (2001)

676.Estonia31 PKT (6/6/6/7/6) Getter Jaani – Rockefeller Street | Düsseldorf (2011)

675.Łotwa32 PKT (6/6/6/7/7) Pirates Of The Sea – Wolves Of The Sea | Belgrad (2008)

674.Rumunia32 PKT (10/3/3/13/3) Ilinca & Alex Florea – Yodel It! | Kijów (2017)

Uzasadnienie: Ta piosenka i występ nie pozostawia nikogo obojętnym. Yodel It! można szczerze uwielbiać lub równie prawdziwie nie znosić. Zdecydowanie należę do tego drugiego stronnictwa i nigdy nie zapomnę o gwałcie dokonanym na moich uszach w Kijowie: i nie raz i nie dwa, dużo więcej!

673.Wielka Brytania32 PKT (6/6/8/6/6) Lindsay Dracass – No Dream Impossible | Kopenhaga (2001)

672.Chorwacja32 PKT (8/6/6/6/6) Vanna – Strings Of My Heart | Kopenhaga (2001)

Uzasadnienie: Romans popu ze skrzypcami daje fajne efekty, o czym zapewne przekonacie się parę odcinków dalej. Jednak w przypadku tej propozycji, zdecydowanie nie zostałem porwany zawartością muzyczną. Bardzo przeciętna piosenka, z bardzo przeciętnym występem.

671.Holandia33 PKT (6/6/7/7/7) Linda Wagenmakers – No Goodbyes | Sztokholm (2000)

670.San Marino34 PKT (8/5/8/8/8) Anita Simoncini & Michele Perniola – Chain Of Lights | Sztokholm (2015)

669.Szwajcaria34 PKT (7/6/7/7/7) DJ Bobo – Vampires Are Alive | Belgrad (2007)

Uzasadnienie: Nie ma tu nic zaskakującego dla osób, które choć raz miały okazję posłuchać twórczości DJ’a Bobo. Większość jego utworów musi być koniecznie taneczna i czerpać garściami z lat 90. Nie mniej jednak nie często bywały w nich wampiry. Złośliwość losu chciała, że oczko do hrabiego Draculi puszczono akurat na Eurowizji, ale dzięki Bogu fani nie dali zielonego światła do oglądania tego widowiska jeszcze raz.

668.Macedonia34 PKT (6/8/6/7/7) Kaliopi – Crno I Belo | Baku (2012)

667.Cypr34 PKT (8/4/5/10/7) Ivi Adamou – La La Love | Baku (2012)

666.Szwajcaria34 PKT (6/7/7/7/7) Sinplus – Unbreakable | Baku (2012)

665.Gruzja35 PKT (7/6/7/8/7) Anri Jokhadze – Im a Joker | Baku (2012)

664.Portugalia35 PKT (7/7/7/7/7) MTM – Só Sei Ser Feliz Assim | Kopenhaga (2001)

663.Macedonia35 PKT (7/7/7/7/7) XXL – 100% Te Ljubam | Sztokholm (2000)

Uzasadnienie: Za nim doczekaliśmy się na Eurowizji całkiem dobrych grup kobiecych, minęło parę ładnych lat. Przypadek XXL pokazuje jak długą drogę przeszła Eurowizja i jak wzrosły na niej muzyczne standardy. Jedynym plusem tej prezentacji jest pozostanie przy języku ojczystym… na pozostałe kwestie niech spadnie kurtyna milczenia.

662.Niemcy35 PKT (7/7/7/7/7) Lou – Let’s Get Happy | Ryga (2003)

Uzasadnienie: Kolejna podejście do popowego szlagieru, które pęka w szwach od samego początku. Przewidywalne, dosyć nudne i mało chwytliwe. Brak atutów jak u poprzedników!

661.Czarnogóra35 PKT (7/10/6/5/7) Rambo Amadeus – Euro Neuro | Baku (2011)

660.Szwajcaria35 PKT (7/7/7/7/7) Piero Esteriore & The MusicStars – Celebrate! | Stambuł (2004)

Uzasadnienie: Wyjątkowo ironiczne, że drugi raz w tej dziesiątce pojawia się propozycja otwarcie nawołująca do celebracji. W odróżnieniu od koleżanki z Chorwacji zespół ze Szwajcarii nie wyrzucił sporego budżetu na fatałaszki… jednak muzycznie mogliby się bardzo dobrze porozumieć. Strasznie generyczna estetyka i zakusy wokalisty, aby momentami zajęczeć ala Michael Jackson – są gwoźdźmi do trumny tego kawałka.

Lokaty 659 - 641
659.Izrael35 PKT (7/7/7/7/7) Tal Sondrak – En Davar | Kopenhaga (2001)

658.Turcja35 PKT (9/8/6/6/6) Buket Bengisu & Group Safir – Leylaklar Soldu Kalbinde | Talinn (2002)

657.Słowenia35 PKT (7/7/7/7/7) Nuša Derenda – Energy | Kopenhaga (2001)

Uzasadnienie: Choć wokalnie brzmiało to całkiem nieźle, nie było w tym występie absolutnie nic ciekawego. Wykorzystana tysiące razy melodia, mało znaczący tekst i dziwna prezentacja zsyła tę piosenkę w zapomnienie, z którego nigdy się już nie wykaraska.

656.Finlandia35 PKT (6/7/8/8/6) Jari Sillanpää Takes 2 To Tango | Stambuł (2004)

655.Litwa35 PKT (7/7/7/7/7) Aivaras – Happy You | Talinn (2002)

654.Rumunia36 PKT (8/9/4/11/4) Cezar – It’s My Life | Malmö (2013)

Uzasadnienie: To prawdopodobnie najbardziej spektakularna porażka śpiewaka operowego w historii konkursu. Refren miażdży wszystkie marzenia o spójnej stylistycznie piosence, a kiedy dorzucimy do tego niebywale absurdalną (choć pełną rozmachu) sceniczną prezentację – można śmiało powiedzieć, że region Transylwanii ukarał nas swoim wysłannikiem na Eurowizji.

653.Hiszpania36 PKT (9/6/5/11/5) Rodolfo Chikilicuatre – Baila El Chiki-Chiki | Belgrad (2008)

652.Turcja36 PKT (7/7/8/7/7) Sedat Yüce – Sevgiliye Son | Kopenhaga (2001)

651.Białoruś36 PKT (6/7/8/8/7) Litesound – We Are The Heroes | Baku (2012)

Uzasadnienie: Mizeria w propozycjach pochodzących z Białorusi była wyczuwalna przez ogrom edycji. Nie inaczej było w 2012 roku, kiedy to otrzymaliśmy stylizowany na pop-rockowy przebój radiowy utwór. Zabrakło w nim jakiegokolwiek czynnika zaskoczenia i charakteru, dlatego też nie było w tym przypadku mowy o awansie do sobotniego finału.

650.Czarnogóra37 PKT (7/6/8/9/7) Who See – Igranka | Malmö (2013)

649.Słowenia37 PKT (10/5/8/7/7) ManuElla – Blue and Red | Sztokholm (2016)

648.Chorwacja37 PKT (8/8/8/6/7) Nina Bandric – Nebo | Baku (2012)

Uzasadnienie: Lepsze staje się wrogiem dobrego… te słowa wiele osób przytoczyło już w najróżniejszych życiowych sytuacjach, jednak najwidoczniej nie dotarły one do ekipy Niny Bandric. Mimo sporego potencjału piosenka została zamieniona w dosyć nudny patos, który musiał zaginąć na tle innych propozycji.

647.Słowenia37 PKT (7/8/8/7/7) Hannah – Straight Into Love | Malmö (2013)

646.Szwajcaria38 PKT (10/10/10/4/4) Rykka – The Last Of Our Kind | Sztokholm (2016)

Uzasadnienie: Historia reprezentantki Szwajcarii powinna stać się głównym motywem książki Jak zakopać swoje szanse na sukces sto metrów pod ziemią. Do dzisiaj nie rozumiem, jak można było pogrążyć tak przyzwoitą piosenkę – pełnym stagnacji stagingiem. No dobrze przesadziłem… trochę ruchu to tam jednak było, dzięki symptomom zaawansowanej chorobie sierocej wokalistki.

645.Estonia38 PKT (8/8/7/8/7) Neiokõsõ – Tili | Stambuł (2004)

644.Szwecja38 PKT (8/7/8/7/8) Andro-dite – Never Let It Go | Talinn (2002)

643.Łotwa38 PKT (9/7/8/5/9) Anmary – Beautiful Song | Baku (2012)

642.Grecja39 PKT (8/7/8/9/7) Giorgos Alkaios & Friends OPA! | Oslo (2010)

Uzasadnienie: Uwielbiam to, co wnosi do konkursu Grecja, jednak zdarzało im się też pójść na skróty. Idealnym tego przykładem jest utwór zaprezentowany w Oslo, którego powtarzalność jest dla mnie wyjątkowo irytująca. Nie przypadły mi do gustu również inne składniki tej prezentacji, z tego też powodu omijam ten utwór sukcesywnie od lat.

641.Islandia39 PKT (9/8/6/9/7) Silvia NightCongratulations | Ateny (2006)

Serdecznie dziękuje za zapoznanie się z pierwszym tekstem i zapraszam do pozostawiania komentarzy! Kolejny epizod pojawi się tutaj już za tydzień.